فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima

کد خبر: 92070200841

سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۲ - ۰۱:۲۱


نامه‌ برخی هنرمندان صنایع دستی درباره خصوصی‌سازی:

هنرمندان نامحرم شده‌اند؟

سرویس : فرهنگي و هنري - ميراث و صنايع دستي

برخی هنرمندان صنایع دستی درباره‌ی چالش‌هایی که به‌تازگی با مطرح شدن موضوع خصوصی‌سازی صنایع دستی پیش آمد، خطاب به مسوولان ارشد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نامه‌ای نوشتند و با طرح چند پرسش، خواستار شفاف‌سازی در این زمینه شدند.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در نامه‌ی آن‌ها آمده است: «روزهای سختی را هنرمندان پشت سرگذاشتند و چه سال‌های سختی که گذشت. در این سال‌ها و روزها، کسی نیامد از احوالات هنرمندان صنایع دستی چاره‌جویی کند! همه‌جا سخن از میراث فرهنگی بود؛ ولی کسی نیامد که بگوید این میراث فرهنگی را چه کسی به‌وجود آورده است؟

 

این‌بار هم طرحی به نام خصوصی‌سازی صنایع دستی، رعشه‌ای بر پیکر صنایع دستی انداخته است که فکر عواقب آن، اجازه نمی‌دهد ذهن صنعتگران به هنرشان معطوف شود. همه‌جا سخن از گردشگری در استان‌ها و سفر در شهرهای مختلف شد؛ ولی کسی نیامد که بگوید جاذبه‌ی گردشگری این شهرها چگونه به‌وجود آمده است؟

 

هنرمندان قانع و پر پتانسیل، اما کم‌بنیه از لحاظ مالی هستند و هرجا که دنبال حق خود بودند و یا به یک موضوع کارشناسی‌نشده اعتراض داشتند، به آن‌ها نگاه سیاسی کردند و خواستند با زبان تهدید ساکت‌شان کنند. هنرمندان سوالات بسیاری داشتند؛ اما کسی پاسخگو نبوده است! شاید خود آن‌ها هم نمی‌دانند که چه کاری قرار است انجام شود، یا این‌که می‌دانند، ولی هنرمندان نامحرم شده‌اند!

 

اکنون هنرمندان پرسش‌هایی دارند که می‌خواهند به آن‌ها جواب داده شود:

 

1- در صورت خصوصی‌سازی، جایگاه هنرمندان کجا خواهد بود؟

2- در صورت خصوصی‌سازی صنایع دستی، تکلیف بیمه‌ی هنرمندان چه خواهد شد؟

3- هم‌اکنون هنرمندان با توجه به حمایت دولت، مالیاتی پرداخت نمی‌کنند، آیا این حمایت برداشته می‌شود؟

4- نمایشگاه‌های صنایع دستی که تا به حال رایگان بوده‌اند، به چه شکل انجام خواهد شد؟ آیا با خصوصی‌سازی، هنرمندان برای نمایشگاه‌ها باید هزینه پرداخت کنند؟

5- وام‌هایی که هنرمندان از صنایع دستی می‌گرفتند، با اجرای این طرح به چه شکلی خواهد بود؟

6- سرنوشت کارت‌های شناسایی و پروانه‌ی تولید چه می‌شود؟

7- وظیفه‌ی اتحادیه‌های صنایع دستی در برابر هنرمندان چه خواهد بود؟

8- چه کسانی می‌خواهند این کار را تقبل کنند و چه رزومه و فعالیتی در برابر هنرمندان داشته‌اند؟

9- آیا هنرمندان صنایع دستی مشمول حمایت از مشاغل دولت نمی‌شوند که این‌گونه قرار بر خصوصی‌سازی آن‌هاست؟

10- بخش خصوصی چگونه می‌تواند از تولید صنایع دستی حمایت کند؟ آورده‌ی بخش خصوصی چیست و چه مقدار است؟ آیا می‌تواند از تمامی رشته‌های صنایع دستی حمایت کند؟

11- صادرات صنایع دستی چگونه خواهد بود؟

12- بخش خصوصی چه راهکاری برای رشته‌های منسوخ شده دارد؟

 

هنرمندان خواستار آن هستند تا درباره‌ی خصوصی‌سازی شفاف‌سازی شود، آن‌ها سوالات بسیار دیگری هم دارند که آیا در آینده برای‌شان فرصت خواهید گذاشت و حرف‌های‌شان را خواهید شنید؟»

 

در ادامه‌ی نامه‌ی این گروه از هنرمندان صنایع دستی، تأکید شده است: «خط مشی هنرمندان معترض در این نامه بدون هیچ سوءنیتی بیان شده و در متن طومار این هنرمندان نیز این درخواست مطرح است که در این دولت با کارشناسی بیشتری روی این قضیه بحث شود.»

 

در ادامه نیز نوشته شده است: «حال خدا را شاکریم که مدیران لایق به این سازمان پا گذاشته‌اند و مطمئن هستیم که به خواسته‌های هنرمندان نیز احترام می‌گذارند. در سخنان این عزیزان نیز ما شاهد آن بودیم و هستیم که خط مشی خود را در برابر عجولانه بودن و یک‌شبه راه صدساله رفتن برای خصوصی‌سازی که طبق آنچه رسانه‌ها گفته‌اند، یک‌ماه برای مطالعه‌ی آن‌ وقت گذاشته شده است، اعلام کرده‌اند.

 

حال می‌دانیم دوستان دولت یازدهم که مدیران لایق و کارآمد هستند، روی این طرح، کارشناسی دقیق انجام می‌دهند و سپس تصمیم‌گیری می‌کنند، همان‌گونه که در مصاحبه‌های خود نیز بیان کرده‌اند. ما نیز همین‌جا، پشتیبانی خود را از دولت یازدهم اعلام می‌کنیم و همان‌گونه که در متن طومار نیز گفته شد، گوی و میدان را به‌دست مدیران پخته و کارآمد می‌سپاریم و اعلام می‌کنیم، کسانی که سعی بر سیاه‌ جلوه دادن هنرمندان دارند، دست‌شان کوتاه و زبان‌شان سکوت پیشه کند و بدانند که هنرمندان همیشه و در همه‌جا پشتیبان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و دولت منتخب مردم و ریاست جدید این سازمان آقای دکتر نجفی هستند.»

 

انتهای پیام



.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.